Wat kom je te weten tijdens een doelgroeponderzoek?
Als je een analyse maakt van je doelgroep kom je te weten wat de kenmerken van je doelgroep zijn. Hoe oud zijn ze, zijn het voornamelijk mannen of vrouwen, wat zijn de wensen en behoeften, hoe kan je ze het beste bereiken én op welke manier maakt je dienst of product je doelgroep blij?
Een onderzoek dat verder gaat dan oppervlakkige kenmerken is dus essentieel om je doelgroep de ideale content ‘cadeau’ te doen. Hoe beter je je doelgroep begrijpt, hoe beter je content inspeelt op de kenmerken van je doelgroep, hoe hoger de conversiepercentages zullen zijn.
Inzicht zorgt dus voor een optimale ROI (return on investment).
Doelgroeponderzoek in 7 stappen
1. Definieer je ‘ideale’ doelgroep
Stel jezelf de vraag wie je wil bereiken en formuleer het antwoord. Wie heeft volgens jou baat bij jouw product of dienst en waarom?
2. Data verzamelen
Door het analyseren van de kenmerken van bestaande klanten kan je in een tweede fase op zoek gaan naar nieuwe mensen die tot dezelfde groep behoren.
De meest overzichtelijke manier om deze gegevens te verzamelen, is in een excel bestand of een CRM-systeem. Nadat je voldoende gegevens hebt verzameld kan je aan de slag met het zoeken naar opvallende en terugkerende elementen.
Welke gegevens verzamel je?
• Leeftijd
Uiteraard moet je geen exacte leeftijden weten. Je doelgroep zal vrijwel nooit uit allemaal personen met exact dezelfde leeftijden bestaan. Ga dus op zoek naar een bepaalde afbakening binnen een generatie.
• Locatie
Er ontstaan zeer veel kansen als je weet vanwaar je klanten komen. Zo kan je in de content bijvoorbeeld inspelen op locaties door het gebruik van dialecten en typische uitspraken van een bepaalde streek.
• Aankooppatroon
Hoeveel budget spenderen de kopers gemiddeld en welke periode zit er meestal tussen een herhalingsaankoop of een nieuwe aankoop?
Als er een duidelijk patroon is, dan is ook dit een enorme opportuniteit. De planning van je advertenties kan hier bijvoorbeeld op inspelen.
• De fase in het leven
De fase in het leven van je doelgroep is iets moeilijker te bepalen, maar niet minder relevant. De fase waarin je kopers zitten bepaalt namelijk enorm veel van hun aankoopgedrag.
Het consumentengedrag van koppels die een kindje verwachten is bijvoorbeeld anders dan dat van personen die net hun huis zijn aan het verbouwen.
3. Vergelijken
Als derde stap ga je jouw ideale doelgroep vergelijken met de resultaten van het onderzoek naar bestaande klanten. Valt er iets op? Zijn er grote verschillen of juist niet? Als er weinig tot geen verschillen zijn, super, dan kan je meteen overgaan naar stap vier.
Als er wel grote verschillen zijn klopt iets niet volledig. Ofwel is jouw ideale klant niet goed afgestemd op je product, ofwel andersom.
Het kan zijn dat je ideale doelgroep namelijk niet realistisch is en dat je deze moet bijstellen. Het kan ook dat je je communicatie moet aanpassen omdat je nu de verkeerde mensen aanspreekt.
4. Bepaal een gepaste insteek voor je content
Nu het doelgroeponderzoek voltooid is kun je bepalen welke USP’s van jouw product perfect zijn om in te spelen op de kenmerken, noden, wensen en behoeften van je doelgroep. Deze USP’s moeten duidelijk naar voren komen in advertenties, posts, blogs, etc. Wees daarnaast creatief en origineel.
5. Concurrenten
Je hebt je insteek gevonden. Nu kan je deze insteek aftoetsen met concurrenten. Pakken zij het op dezelfde manier aan? Waarom wel of waarom niet? Op deze manier bekijk je de insteek met een kritisch oog en vanuit een ander standpunt. Wie weet kom je tot belangrijke conclusies.
6. Ga aan de slag
Nu je doelgroepenanalyse voltooid is én je ontdekt hebt hoe je écht kan inspelen op de interesses van je doelgroep kan je verder met het uitwerken van je online marketingstrategie.
7. Meet en optimaliseer
Meet of de effectiviteit van je online marketing is gestegen sinds het implementeren van de bevindingen van je doelgroepanalyse. Is dat niet zo? Dan is er wellicht iets misgegaan.
Enerzijds kan het dat je het doelgroeponderzoek moet herbekijken, anderzijds kan het de insteek van je communicatie zijn die toch niet geschikt is. Opvolgen en optimaliseren is de sleutel tot succes als het aankomt op online communicatie.
Vergeet in je zoektocht naar de juiste content zeker dit niet: verplaats je in de schoenen van de doelgroep, probeer uniek en verrassend uit de hoek te komen én blijf continu op de hoogte van mogelijke veranderingen bij je doelgroep. Regelmatige bijsturen en optimaliseren is essentieel.