De Do’s And Don’ts Van Webdesign

Je website is een gratis verkoper, die 24/7 klaar staat om nieuwe klanten voor je te genereren. Het design en de inhoud ervan is daarom enorm belangrijk. Elke bezoeker beleeft er een eerste date met je merk. En je weet hoe dat gaat: ‘never gonna happen’ of liefde op het eerste gezicht. Zorg er dus voor dat je website er meteen ‘boenk op’ is. Maar hoe pak je dat aan? In deze blog zetten we de do’s en don’ts van webdesign op een rijtje.

DO:

1. Verplaats je in de schoenen van je doelgroep

Doe een onderzoek naar hoe jouw doelgroep zal navigeren op je website. Is het belangrijk dat de prijzen van je producten meteen in het oog springen of is jouw doelgroep eerder geneigd om eerst te bekijken wat de missie en visie van jouw onderneming is?

Verplaats je dus in de schoenen van je doelgroep en ontdek welke informatie prioriteit heeft. Zo krijg je zicht op wat je best weergeeft op je homepagina, wat je in accentkleuren moet zetten en waar je net minder op moet focussen.

2. Gebruik opvallende CTA’S

Duidelijke én voldoende knoppen op je website geven je bezoeker de mogelijkheid om bij interesse meteen over te gaan tot actie. Deze actie kan bestaan uit een contactaanvraag of een aankoop, maar ook een nieuwe pagina op de website bezoeken is een gunstige actie. Maak titels en foto’s bijvoorbeeld ook clickable. Hoe meer interactie, hoe langer de date.

3. Trek de huisstijl van je onderneming door op je gehele website

De huisstijl begint bij je logo. Dit is meteen ook de basis van het design van je website. Welke kleuren worden er gebruikt in het logo en welke kleuren zijn complementair? Welk lettertype wordt er gebruikt in je logo én welke lettertypes passen hierbij? Gebruik bijvoorbeeld hetzelfde lettertype van het logo voor belangrijke titels. Zo wordt er samenhang en directe herkenbaarheid gecreëerd.

Handige websites of tools die je hiervoor kan gebruiken zijn: fonts-adobe & Google fonts. Adobe color CC, material.io en FlatUIColors.

4. Hover effects

Een hover is een visueel effect op een website. Wanneer je met de muis over de tekst of knop gaat, verandert deze van kleur of vorm.Voeg zoveel mogelijk (subtiele) hover effects toe aan je website. Deze geven de bezoeker een continu zicht op waar hij/zij aanwezig is én verbetert de gebruikerservaring aanzienlijk. Overdrijf hier natuurlijk niet in. Zorg dat je de bezoeker niet afleidt van het effectieve doel: converteren!

5. Bewegende beelden

Bewegende beelden maken je website dynamisch. Een gedetailleerde productvideo of een kleine animatie tijdens het scrollen geven je website leven en zorgen ervoor dat je website minder snel als saai ervaren wordt. Maar let op: overdrijf niet, anders weet je bezoeker niet waar eerst te kijken.

6. KISS: keep it simple, stupid!

Je business is wellicht niet heel simpel. Toch zou iemand zonder enige kennis van je vak binnen 5 seconden moeten weten wie je bent en wat je doet. Na enkele minuten zou je bezoeker al in grote mate moeten begrijpen wat je producten of diensten zijn, hoe je te werk gaat en wie je klanten zijn. Dus, keep it simple en focus op het doel van je website.

7. Gebruik pijlen en foto’s om de bezoeker te leiden

Uit een eye tracking study door CXL blijkt dat je de blik van je bezoekers kan leiden. Dit kan door het gebruikt van gezichten die kijken naar de tekst of titel waarvan je wil dat deze gelezen wordt. Een simpele pijl blijkt nog effectiever.

 

 

8. Integreer social proof

Consumenten zijn sceptisch en geloven steeds minder snel de mooie woorden van merken. Reviews van bestaande klanten zijn daarom essentieel in een overtuigingsproces. Integreer dus quotes, video’s en reviews van bestaande klanten op je website. Dit verhoogt opmerkelijk de betrouwbaarheid van je merk.

9. Focus op ‘vindbaarheid’

Onterecht denken veel webdesigners dat het het uiterlijk van een website de belangrijkste rol speelt in de effectiviteit. Niets is minder waar. Uit een studie van Hubspot blijkt dat 76% van de consumenten ‘gemakkelijk vinden wat je zoekt’ de belangrijkste factor vindt voor een goede website. Slechts 10% vindt het uiterlijk van de website het belangrijkst. Slechte ‘vindbaarheid’ is dan ook de voornaamste reden voor het verlaten van een website.

 

10. De 5 seconden test

Test bij iemand die je merk niet kent of hij/zij in 5 seconden begrijpt over wat je website gaat na het bekijken van de homepagina. Is dat niet zo? Geef dit dan een prominente plaats aan de bovenkant van je pagina.

11. Gebruik sprekende foto’s

Om de content op je website te versterken zijn sprekende foto’s essentieel. Ga dus niet voor foto’s die enkel bijdragen aan de look van je website maar denk ook aan de functie van deze foto. Is deze illustratie bedoeld om je doelgroep een beeld te geven van een product, dienst of persoon? Zo ja, doet je foto dat ook écht of is deze foto gewoon een opvulling?

 

DON’T:

1. Plaats geen belangrijke informatie rechts

Wist je dat 80% van de focus van een websitebezoeker ligt op de linkerkant van een pagina? Het is dus zonde om belangrijke informatie weer te geven aan de rechterzijde. Dit is voornamelijk als je informatie weergeeft in een rechterkolom die minder dan 1/3e van de pagina omvat.

2. Fotobanners aan de bovenzijde van een pagina zonder een tekst of CTA.

Ondanks het feit dat deze banner meestal zeer mooi is, duwt ze belangrijke informatie enkel naar onder. Uiteraard is ‘mooi’ ook enorm belangrijk voor een website. Banners mogen dus zeker wel maar zorg voor een relevante tekst én een duidelijke CTA.

3. De positionering van foto’s te veel afwisselen

Zorg ervoor dat je foto’s niet te veel afwisselend links en rechts gepositioneerd. Dit zorgt ervoor dat de lezer heel veel met zijn/haar ogen moet ‘springen’. Dit kan als onaangenaam en ‘vermoeiend’ ervaren worden.

4. Gebruik niet te veel kleuren

Een huisstijl bestaat standaard uit drie kleuren die over je gehele website terugkomen. Uiteraard vallen wit, zwart en grijs niet onder deze kleuren.

5. Foto’s groter dan 300 kb

Let op met de grootte van de foto’s die je op je website zet. Dit speelt een enorme rol in de snelheid van je website. Dit is essentieel want snelheid en laadtijd spelen een immens belangrijke rol in de ervaring van de bezoeker.

6. Overrompel de bezoeker niet met lange blokken tekst

De consument wordt steeds luier en wil in één oogopslag kunnen zien over wat de pagina gaat én wat de belangrijkste punten zijn. In lange blokken tekst moet de bezoeker zelf op zoek gaan naar de vragen op zijn/haar antwoorden. Dit is één van de voornaamste redenen voor het verlaten van een website. Gebruik dus maximum 3 tot 4 lijnen tekst in één alinea.

7. ‘Fake clickables’

Iets dat niet clickable is, zo laten lijken geeft de indruk dat er iets mis kan zijn met de website én geeft daarnaast een verwarrend gevoel. De verwachtingen worden op dit moment namelijk niet voldaan. Dit speelt een belangrijke rol in de algemene gebruiksvriendelijkheid van een website.

8. Laat internal links niet openen in nieuwe tabs, external links wel

Internal links die openen in een andere tabblad worden als storend ervaren. In tegenstelling tot internal links moeten external links wél in een nieuw tabblad openen. De kans is anders zeer klein dat een bezoeker terugkeert naar jouw website.

9. Gebruik geen flikkerende of flashende elementen

Flikkerende en flashende elementen op een website zijn niet enkele afleidend en vervelend, ze kunnen bij sommigen zelfs epileptische aanvallen veroorzaken!

10. Gebruik geen social media icons in je header

Als bezoekers klikken op één van deze iconen, landen ze op een pagina gevuld met afleidingen. De kans is klein dat ze na een bezoek aan een van je social pages terug zullen keren naar de website. De beste manier is om vanuit je footer te linken naar deze pagina’s. De bezoekers die nieuwsgierig zijn kunnen gaan kijken, maar je zet ze niet aan om je website te verlaten.

Een goede website is dus duidelijk, functioneel, creatief én origineel. Een hele boterham, daarom investeren wij bij Yungo enorm veel tijd in het denkwerk dat voorafgaat aan het designen van jouw website. Gedaan met eenmalige dates, Yungo creëert jouw website en zorgt meteen voor het ja-woord!

Op zoek naar een online marketingpartner?

Op een enthousiaste en transparante manier gaan we samen aan de slag. We verdiepen ons in je onderneming en stellen drie centrale vragen:

Om deze vragen te beantwoorden bepalen we de doelgroepen/persona’s, hun kenmerken en de customer journey die leidt tot een aankoop of andere gewenste actie. Zodra we voldoende kennis hebben verzameld stellen we een effectieve en creatieve online strategie op die je doelgroep volledig door de funnel loodst. Tot slot wordt vastgesteld welk budget nodig én beschikbaar is.

Waarom kies je voor Yungo?

Yungo staat voor een doelgerichte hands-on aanpak met de nodige creativiteit en innovativiteit. Door middel van een transparante samenwerking krijg je een duidelijk overzicht van je online marketingactiviteiten en hoe deze het behalen van je doelstellingen ondersteunen.

Laten we samen de handen in elkaar slaan en een scherpe digitale marketing strategie ontwikkelen die je bedrijf exponentieel doet groeien. Wij staan al klaar om van start te gaan! Jij ook?

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Laat je gegevens achter voor een vrijblijvend gesprek over jouw groeiverhaal.