Start campagne ‘Ander accent, ongekend talent’

Warm welkom voor anderstalig talent op de arbeidsmarkt

De jaarwisseling is altijd hét moment om goede voornemens te maken, maar ook om zij die noodgedwongen hun thuisland verlieten een hart onder de riem te steken. Door hen bijvoorbeeld te helpen aan een job die matcht met hun skills. Ondernemers activeren om anderstalig talent sneller in te zetten op de werkvloer is het doel van de sensibiliseringscampagne ‘Ander accent, ongekend talent’ die Genks marketingbureau Yungo lanceert, met ondersteuning van VDAB.

Door de Oekraïne-crisis ziet VDAB het aantal Oekraïense vluchtelingen die zich inschreven als werkzoekende stijgen. Vandaag zijn er dat 6.663. Hiervan sprak 98% weinig of geen Nederlands. Nochtans staat in 8 op de 10 jobaanbiedingen een goede tot zeer goede kennis van het Nederlands als vereiste. En ondertussen is er ook een grote krapte op de arbeidsmarkt … Eind november telde Vlaanderen meer dan 115.000 openstaande vacatures! Momenteel volgen 4.000 van de ingeschreven Oekraïners een taalopleiding bij VDAB, dat is 60%. Niet slecht, maar dat kan uiteraard beter.

Geef anderstalig talent een kans

Tijd voor actie dus. Om werkgevers te sensibiliseren anderstaligen een kans te geven, sloeg VDAB de handen in elkaar met digital agency Yungo. Deze laatste creëerde en produceerde de campagne ‘Ander accent, ongekend talent’. Die bestaat onder meer uit een korte documentaireachtige video waarin twee Oekraïense vluchtelingen getuigen over hun ervaringen. Zo vertelt Anton hoe hij samen met zijn gezin halsoverkop moest vluchten en ondertussen als content creator in een Antwerps marketingbureau werkt. Ook Halyna brengt geëmotioneerd én in haar beste Nederlands haar persoonlijk verhaal, en hoe ze hier in een supermarkt aan de slag kon. De video sluit af met de activerende boodschap ‘Geef anderstalig talent een kans’.

De werkvloer = de grootste school van Vlaanderen

Uit cijfers blijkt dat het aantal werkzoekenden met een taalachterstand Nederlands in de globale populatie werkzoekenden stijgt. Want taal is wel een belangrijke competentie om aan te slag te gaan, al is de juiste attitude net zo van belang. Met gerichte taalondersteuning tijdens de opleiding of op de werkvloer kan je absoluut aan de slag in Vlaanderen. Onder het motto ‘Iedereen nodig op onze arbeidsmarkt’ zetten Vlaams Minister van Werk Jo Brouns en VDAB hier heel hard op in. Sinds 2021 volgden meer dan 7.000 anderstaligen een taalopleiding via VDAB, een individuele beroepsopleiding met taalondersteuning (IBO-T) of kregen taalcoaching. VDAB lanceerde eerder ook al de actie #werkplekvrij.

Minister Brouns: “VDAB staat klaar met de nodige begeleiding. Maar ook werkgevers kunnen soepeler naar taalvereisten kijken bij hun aanwervingen. Soms durven ze geen rekening te houden met de opgebouwde vaardigheden van potentiële werknemers die op dat moment een taalopleiding volgen. Ook zij hebben het recht om hun weg te vinden op de arbeidsmarkt. Tot slot is ook de werkvloer zelf een belangrijke plek om op korte termijn zeer praktisch gerichte taalvaardigheid bij te brengen.”

Actieve ondersteuning

VDAB staat klaar om werkgevers te ondersteunen. In het kader van het plan Vijf voor Taal biedt de arbeidsbemiddelaar diverse mogelijkheden om werknemers met taalcoaching te ondersteunen. Zo helpen ze om inschattingen te maken van de taalvereisten van vacatures, en zijn er tal van mogelijkheden om taalopleidingen op de werkvloer te volgen of te combineren met een nieuwe job. Zo kunnen werkgevers gratis gebruik maken van taalcoaching tijdens de Individuele BeroepsOpleiding (IBO-T) en job- en taalcoaching voor nieuwe medewerkers inroepen. Daarnaast bestaat ook het traject ‘Nederlands op de werkvloer’, voor werknemers die reeds langer aan de slag zijn.

Ander accent, ongekend talent

Om deze oproep kracht bij te zetten, sloeg VDAB de handen in elkaar met het digital agency Yungo. Deze laatste creëerde en produceerde de campagne ‘Ander accent, ongekend talent’ om werkgevers te sensibiliseren anderstaligen een kans te geven. Het volledige campagnefilmpje vindt u hier.

Op zoek naar een online marketingpartner?

Op een enthousiaste en transparante manier gaan we samen aan de slag. We verdiepen ons in je onderneming en stellen drie centrale vragen:

Om deze vragen te beantwoorden bepalen we de doelgroepen/persona’s, hun kenmerken en de customer journey die leidt tot een aankoop of andere gewenste actie. Zodra we voldoende kennis hebben verzameld stellen we een effectieve en creatieve online strategie op die je doelgroep volledig door de funnel loodst. Tot slot wordt vastgesteld welk budget nodig én beschikbaar is.

Waarom kies je voor Yungo?

Yungo staat voor een doelgerichte hands-on aanpak met de nodige creativiteit en innovativiteit. Door middel van een transparante samenwerking krijg je een duidelijk overzicht van je online marketingactiviteiten en hoe deze het behalen van je doelstellingen ondersteunen.

Laten we samen de handen in elkaar slaan en een scherpe digitale marketing strategie ontwikkelen die je bedrijf exponentieel doet groeien. Wij staan al klaar om van start te gaan! Jij ook?